Sabtu, 2 Mei 2015

Tip menguatkan memori

NYAHKAN Tabiat Mudah Lupa !! .Ramai remaja yang mengalami masalah kerap terlupa dan sukar mengingat ilmu yang dipelajari.Akibatnya ,peperiksaan yang sepatutnya dihadapi dengan mudah bertukar menjadi mimpi ngeri .Formula yang diingat dan fakta yang dihafal akhirnya hilang begitu sahaja pada waktu diperlukan untuk menjawab soalan . 

                                     tips Menguatkan Memori .



TIP 1 - NIAT UNTUK MENGINGAT 
* bila dengar seperti kelakar tetapi ia teknik yang sangat berkesan. Sebagai contoh,amy pernah mengalaminya . Apabila cikgu mengajar ,cikgu akan memberi amaran kepada kami bahawa setiap perkara yang cikgu terangkan akan disoal semula pada akhir kelas .Menariknya , ramai budak kelas amy dapat mengingat dengan baik ! . Rahsianya ialah apabila kita diberi amaran kita akan fokuskan minda untuk mendengar setiap keterangan cikgu .Ajaibnya kita dapat menyerap maklumat dengan mudah kerana hati turut bersedia .JADI APABILA KITA BELAJAR KITA MESTI BERNIAT UNTUK MENGINGAT !



TIP 2 -NOTA BERGAMBAR DAN BERWARNA
*otak manusia sangat tertarik kepada bentuk bergambar dan berwarna. Nota yang penuh dengan tulisan akan membuat kita berasa bosan ,sama juga masa amy berajar bila tengok buku penuh dengan tulisan akan berasa mengantuk dan tidak dapat menghafal dengan baik .jadi kita boleh lihat kuasa buku yang mempunyai gambar dan warna akan mudah menarik meminat kita untuk mengingat dengan penuh rasa gembira .



TIP 3 REPETITION IS THE MOTHER OF KNOWLEDGE 
*amy mudah untuk mengingat dan menghafal apabila amy baca dan menulis secara berulang kali . Apabila amy mengulang perkara yang perlu diingat ,maklumat itu dengan mudah melekat di minda.amy sentiasa  mengamalkan dalam kehidupan sebagai pelajar ,percaya kepada diri bahawa ingatan kita akan menjadi kuat ,kerana pengulangan ialah IBU KEPADA PROSES PEMBELAJARAN



TIP 4 PEMAKANAN SEIMBANG 
*kita selalu dengar guru memberi nasihat jaga pemakanan kita semasa belajar kerana pemakanan akan mempengaruhi minda kita . Makanan yang sering kita dengar untuk minda antarnya :
Kismis, kalau waktu peperiksaan penting seperti SPM cikgu akan memberi semua murid kismis sebelum pelajaran untuk menajamkan minda .sayur-sayur hijau ,kebanyakan remaja tidak gemar bagi mereka sayur tidak sedap! macam kena dibatang hidung sendiri jer amy .haha! .
ikan . kenapa ikan ? kerana ikan mengandungi omega yang tinggi untuk pelajar mengingat dengan mudah .Ingat lagi sebelum peperiksaan cikgu akan panggil banyak penceramah dah la kadang itu dengar perkara sama jer .



Ada beberapa penceramah pesan makan Omega ,amy punya la semangat dengar sebab dia kasi tip dia suruh amalkan omega terus cari omega yang baik untuk minda, dengan izin Allah amy terbuka hati ingin guna OMEGA GUARD SHAKLEE ! memang berkesan lagi-lagi amalkan dari mula tapi pesan Penceramah Masih tidak terlambat








Tiada ulasan:

Catat Ulasan