Jumaat, 1 Mei 2015

cara mendapat ramai kawan





Orang cakap kawan biar seribu ,musuh jangan dicari tapi korang terfikir tak bila masa kita mencari musuh ? adakah dengan perangai kita disebabkan mereka menyampah ? maybe.Jadi ,kita harus membuat baik dengan sesiapa sahaja tapi kenapa masih orang tak suka? pelik .Rupanya kita tak mampu membuat semua orang suka kita ,hanya berdoa sahaja yang boleh membuka hati mereka untuk menyukai kita . Sekarang amy nak kasi tip macam mana nak mendapat ramai kawan




tip 1 sentiasa mengikuti aktiviti yang dianjurkan 
bila fikir singkat mesti ada dalam otak waktu belajar jer ikut aktiviti .Eh bukan waktu belajar jer tahu waktu kita dah tua pun banyak aktiviti .sebagai contoh ,tempat tinggal korang mesti ada buat program bukan ? kempen ?tak kira la kempen apa janji kempen , gotong royong bersihkan kawasan perumahan ?. Waktu aktiviti korang dapat tambah kenalan, janganlah sombong hanya bercakap dengan geng korang ,bertegur dengan orang tak kenal kalau malu sangat senyum insyaallah diorang yang akan tegur .Bila dah tegur korang dapat mengukuhkan kebolehan untuk menyesuaikan diri dan bergaul .


tip 2 Mendengar dengan baik
banyakan mendengar , kurangkan bercakap. Bila kita terlalu banyak bercakap orang akan rasa menyampah lagi-lagi ada perasaan riak dan waktu kita bercakap kita tak sedar akan menyakitkan hati orang lain tapi jangan diam sampai ta kasi respon .Jadi berikan kawan bercerita bukan kita jer yang bercerita tak berhenti sampai jemu kawan tuh .



tip  3 jangan mengutuk dibelakang tetapi memuji mereka dibelakang .

bila korang dengar rasa pelik ? tak pelik pun tip no 3 paling saya suka . Siapa suka dikutuk dibelakang tetapi didepan baik sangat sampai pijak semut 10 kali pun tak mati . hye ! bila korang kutuk kawan korang akan menyebabkan korang kehilangan kawan tahu ,ntah siapa la nak berkawan dengan kaki mengutuk . Memuji mereka dibelakang ? jarang ada orang macam ini kecuali setia kawan.Bila orang cakap keburukan kawan , korang  diharuskan mempertahan nama kawan dan betulkan apa yang diorong fikir tentang kawan korang !





tip 4 Jangan memalukan kawan

apa yang kita cakap atau lakukan ,elakkan daripada menjatuhkan air muka kawan  kerana manusia ini akan bercakap apa yang difikir .Sebagai contoh,kawan korang cakap terpelat sikit sebab banyak cakap tanpa henti,janganlah korang ketawa dan menyebutkan perkataan yang pelat , bagi korang itu gurau tapi dia ? tapi betulkan kesalahan kawan semasa tiada orang dan cakap elok-elok atau pun buat bodoh jer sebab perkara kecik kalau memang betul dia pelat . Waktu itu, korang tolong kesalahan sebutan dia jangan mengejek ! kerana setiap orang ada kelemahan .


korang tak ramai kawan ? korang rasa tersisih ? boleh la ikut tips yang amy kasi ni walaupun tak banyak tapi insyaallah dapat membantu . Selamat Berkenalan tamau sombong-sombong tahu :)



6 ulasan:

  1. saya memang selalu dipulaukan.........;(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Samalah kita...saya dekat sekolah pendiam..takde orang nak kawan...lagi satu saya tak sepandai mereka

      Padam
  2. Bagus lh idea ni.. Sye akan Cuba di Sekolah Bru Nnti.. Hmm harap 2 Dpt ramai kawan kt sekolah baru Nnti... Fighting. .

    BalasPadam